Logo it-8
  • Home
  • Vacatures
  • Werken bij
  • Voor opdrachtgevers
    • Onze dienstverlening
    • Onze IT specialisten
    • Voor ZZP’ers
  • Over it-8
  • Blogs
  • Contact
Menu
  • Home
  • Vacatures
  • Werken bij
  • Voor opdrachtgevers
    • Onze dienstverlening
    • Onze IT specialisten
    • Voor ZZP’ers
  • Over it-8
  • Blogs
  • Contact
Logo it-8

De beïnvloedingsprincipes van Cialdini in de recruitmentpraktijk

  • 30 oktober 2020
  • Categorie: Binden & Boeien

Dr. Robert Cialdini wordt ook wel gezien als dé wereldwijde autoriteit op het gebied van beïnvloeden en overtuigen. Bij het schrijven van vacatureteksten en voor het inzetten van arbeidsmarktcommunicatie, wordt er dankbaar gebruik gemaakt van zijn 7 disciplines. Onze Recruiter Eva studeerde af van de opleiding Economische Psychologie in Tilburg. Daar maakte ze kennis met de beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Met deze achtergrondkennis merkte ze al snel, dat voor de disciplines niet alleen in teksten een belangrijke rol is weggelegd, maar juist hoe je daar in het contact met kandidaten op inspeelt. Bijvoorbeeld tijdens sollicitatiegesprekken of in contact met professionals op LinkedIn. In deze blog neemt Eva ons mee in een paar van die voorbeelden.  

De principes op een rij 

  1. Wederkerigheid  
  2. Toewijding en consistentie  
  3. Sociale bewijskracht 
  4. Sympathie  
  5. Autoriteit 
  6. Schaarste 
  7. Eenheid 

Wederkerigheid  

Kort samengevat houdt wederkerigheid in dat wanneer je mensen iets geeft, ze iets terug willen geven (een wederdienst). In het benaderen van personen via LinkedIn ziet Eva dit principe terugkomen. “Wanneer ik mensen benader, ga ik eerst op onderzoek uit en verdiep ik mij in hun achtergrond. Vervolgens stuur ik een persoonsgerichte boodschap. Doordat ik achter de schermen tijd investeer in die personen en mijn interesse probeer over te brengen, is men vaak bereid om mij een bericht terug te sturen. De tijd die iemand steekt in een antwoord, is dan wat ik voor mijn inspanningen terug krijg. Vanuit dit eerste contact kan vervolgens een gesprek ontstaan, met als resultaat wellicht een nieuwe baan voor die persoon.” 

Toewijding en consistentie    

De focus bij het tweede principe, toewijding en consistentie, ligt op het opbouwen van een relatie en het vasthouden van interesse. Wanneer er eenmaal een verbinding is, dan is iemand eerder bereid om via jou een nieuwe baan te vinden. Een connectie is meer dan alleen een LinkedIn verzoek, dit principe draait om elkaar leren kennen. “Dat doe je door met elkaar in contact te blijven, ook als het eerste contact niet direct tot een match leidt.’’ Toewijding en consistentie kun je ook online goed toepassen, bijvoorbeeld door actief te zijn op LinkedIn. Door regelmatig berichten te plaatsen, creëer je herkenning van je bedrijfsnaam. 

“Een connectie is meer dan alleen een LinkedIn verzoek, dit principe draait om elkaar leren kennen.”

Sociale bewijskracht 

Bij het maken van een (belangrijke) keuze, krijgen we graag sociale bevestiging. Bijvoorbeeld doordat we zien dat een ander dezelfde keuze maakt en blij is met het resultaat. In de praktijk komt dit voor ons veelal neer op reviews van sollicitanten en opdrachtgevers. “Dit kan via Google reviews, maar ook in een gesprek op een verjaardag of bij een borrel. Als iemand die je kent aangeeft dat we een betrouwbare partij zijn, dan ben je sneller geneigd om ook het gesprek met ons aan te gaan.” 

Sympathie  

Met andere woorden ook wel de gunfactor genoemd. Eva vat het als volgt samen: “Mensen willen eerder met je samenwerken als ze je sympathiek vinden. Daarom vind ik het belangrijk om interesse in de persoon achter het CV te tonen. Mijn interesse toon ik door bijvoorbeeld te vragen waar iemand in zijn vrije tijd graag mee bezig is en hoe bepaalde hobby’s zijn ontstaan.”  

Een andere manier om sympathie op te wekken is door personen te benaderen op een manier die bij ze past. Op LinkedIn kun je gebruik maken van Crystalknows. Deze tool geeft communicatietips gebaseerd op iemand zijn of haar persoonlijkheidsprofiel. “Het geeft je een beeld wat voor e-mails mensen graag ontvangen. Zo vindt de een de persoonlijke relatie fijn en geeft een ander een voorkeur aan inhoudelijke en feitelijke informatie.” 

Autoriteit  

Mensen vertrouwen op de mening van experts. Dit principe zie je terug in bijvoorbeeld diploma’s of keurmerken. In ons geval is dit ‘het keurmerk’ wat we krijgen van onze opdrachtgevers. “Om te laten zien dat we een kwalitatieve recruitment partner zijn, werken we zichtbaar samen met onze opdrachtgevers. We benoemen bijvoorbeeld dat it-8 is opgericht in samenwerking met Mosadex E-health. Hiermee zijn we onderdeel van een autoriteit op het gebied van IT.” 

“Om te laten zien dat we een kwalitatieve recruitment partner zijn, werken we zichtbaar samen met onze opdrachtgevers.”

Schaarste  

Cialdini geeft aan dat schaarste leidt tot een gevoel van urgentie, waardoor mensen in actie komen. Binnen IT zijn niet de vacatures, maar de kandidaten schaars. “Organisaties zetten vaak een sluitingsdatum bij hun vacatures om bij kandidaten in te spelen op het urgentiegevoel. Bij IT vacatures heeft dit geen effect, omdat de kandidaten schaars zijn. Bij it-8 kiezen we ervoor om de kandidaten voorop te stellen door selectief te zijn in onze opdrachtgevers. Hierdoor houden we ons vacature aanbod kwalitatief en overzichtelijk voor de kandidaat. Je kunt stellen dat we hiermee schaarste in vacatures creëren. Toch kiezen we in ons vacatureaanbod bewust niet voor het noemen van een sluitingsdatum, omdat we kandidaten niet onder druk willen zetten. We vinden het belangrijk dat iedere sollicitant een afgewogen keuze kan maken.”  

Eenheid 

Jezelf onderdeel voelen van een bepaalde groep, cultuur of visie behoort tot het principe eenheid. Dat doe je door het gevoel te creëren onderdeel te zijn van een groter geheel. “Wij doen dit door onze opdrachtgevers goed te leren kennen. Als we voldoende over hun weten, dan kunnen we sollicitanten beter informeren en enthousiasmeren over de cultuur. Zo kunnen we een stukje van de sfeer overbrengen.”  

Juist in de IT branche hoort Eva ‘onderdeel zijn van een team met eenzelfde soort kennis en ervaring’ steeds vaker terug. “Sollicitanten geven aan dat ze nu veel alleen werken, maar liever in een team willen werken. Een team waarin je van elkaar kunt leren.”

Deel

it-8

Contactgegevens

024 303 03 61
info@it-8.nl

Recente vacatures

Recente berichten
  • Lead Data Architect – Veenendaal
  • Business Analist – Nederland
  • Network Engineer – Duiven
  • IT Specialist – Nederland
  • Software Integratie Consultant – Nijmegen

Voorwaarden

  • Interim Algemene Voorwaarden
  • WS Algemene Voorwaarden
  • Interim Algemene Voorwaarden
  • WS Algemene Voorwaarden

Onderdeel van

225 specialisten binnen 6 bedrijven. 
Bekijk hier onze labels.

Volg ons

Facebook Linkedin

it-8 krijgt een 4,9 van 5 obv 54 beoordelingen

 5/5
Logo it-8
  • Home
  • Vacatures
  • Werken bij
  • Voor opdrachtgevers
    • Onze dienstverlening
    • Onze IT specialisten
    • Voor ZZP’ers
  • Over it-8
  • Blogs
  • Contact


024 303 03 61
info@it-8.nl

 

 
Deze website maakt gebruik van cookies
Op it-8.nl gebruiken wij analytische, functionele en marketing cookies om je een goed werkende website te kunnen bieden en om je relevante advertenties te tonen. Dit betreft ook cookies van derden die jouw internetgedrag volgen. In onze privacystatement vind je meer informatie. Door op “ACCEPTEREN” te klikken, stem je hiermee in.
ACCEPTEREN Niet ok
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non Necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Opslaan en accepteren