ScreenPoint Medical ontwikkelt detectie software die de radioloog ondersteunt bij het beoordelen van mammogrammen. Een organisatie die zich sterk maatschappelijk inzet om middels Artificial Intelligence (AI) borstkanker in een vroegtijdig stadium te signaleren. Marieke de Blois, HR-manager, vertelt in dit interview hoe zij deze maatschappelijke betrokkenheid doortrekt in het recruiten van (technisch) personeel.
Mission statement als drijfveer
De jonge organisatie, opgericht in 2014, zat nog in de pioniersfase toen Marieke startte. De bedrijfscultuur en start-up omgeving spraken haar aan. Marieke: “In mijn werk vind ik het belangrijk dat ik een bijdrage kan leveren aan de maatschappij. En ondanks dat ik geen software ontwikkel, help ik indirect mee aan het doel van de organisatie door het werven van het juiste personeel: AI inzetten in de strijd tegen borstkanker. Dit motiveert mij enorm.”
“Ondanks dat ik geen software ontwikkel, help ik indirect mee aan het doel van de organisatie: AI inzetten in de strijd tegen borstkanker. Dit motiveert mij enorm.”
De kunst van kandidaten vinden
Net als veel bedrijven voelt ScreenPoint Medical de krapte op de arbeidsmarkt bij het invullen van bepaalde functies. Opereren in een nichemarkt met de daarbij behorende specifieke kennis en kunde van AI en software development maakt het werven van personeel uitdagend. Marieke: “Het is een kunst om de juiste kandidaat te vinden. Iemand die past qua profiel, rol en als persoon binnen onze bedrijfscultuur. Wat zoekt de kandidaat en wat willen wij? Hier ligt voor mij de uitdaging.”
“Opereren in een nichemarkt en de specifieke kennis en kunde van AI en software development maakt het werven van personeel uitdagend.”
Blijf trouw aan bedrijfscultuur
In de westerse wereld krijgt gemiddeld één op de acht vrouwen borstkanker. In nieuwe collega’s zoekt ScreenPoint Medical motivatie om een bijdrage te willen leveren op het gebied van gezondheidszorg en borstkankerdetectie. Trouw zijn aan de bedrijfscultuur – kernwaarden: betrouwbaar, gedreven, flexibel en teamwork – is daarom een van de pijlers bij Marieke in haar wervingsproces.
Marieke: “Als bedrijf is het belangrijk om uit te dragen wie je bent in de interactie met de arbeidsmarkt. Waar sta je voor en wie zoek je daarbij? Door je missie en visie van het bedrijf te koppelen aan de werving blijf je trouw aan je doelen en het kwaliteitsniveau dat je nastreeft. Bewust je visie en missie uitdragen werkt, zeker voor ScreenPoint Medical.”
“Kijk wie je bent en waar je voor staat. Zoek daar een kandidaat bij die past.”
Aansluiting in rollen
Salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn belangrijk, maar om jezelf als werkgever aantrekkelijk te maken ziet Marieke meer toekomst in het blijven aanbieden van ontwikkelpaden en interessante rollen toekennen aan medewerkers. “Om mensen te boeien en te binden aan je bedrijf is het belangrijk om, naast loyaal te zijn, medewerkers de ruimte te bieden om te kunnen leren, groeien en creatief hun werk in te vullen met ruimte voor initiatief. Ik denk dat je daarmee het verschil maakt, zeker op lange termijn.”
“Op lange termijn maak je het verschil door loyaal te zijn en ruimte te bieden om te leren en groeien.”
Uitbesteden van recruitment
Werven van schaars personeel neemt naast expertise ook veel tijd in beslag. Marieke: “Ik heb onvoldoende uren in de week om naast mijn werkzaamheden ook (IT) specialisten te werven. Daarom kozen we voor het uitbesteden van recruitment. Een bureau heeft veelal een uitgebreid(er) netwerk en zij kunnen efficiënt en effectief vacatures uitzetten.”
Met een duidelijk beeld voor ogen zocht Marieke naar een gespecialiseerd recruitmentbureau wat aansloot bij de bedrijfscultuur van ScreenPoint Medical. “We worden door veel recruitmentbureaus benaderd, niet ieder bureau is een geschikte partner die goed begrijpt wat ScreenPoint nodig heeft. Het is belangrijk om kritisch te kijken en de juiste vragen te stellen alvorens met een partij in zee te gaan.” Via een referentie kwam ze in contact met it-8. Marieke: “De ideologie, gericht op IT en kwaliteit, en de manier van werken sprak mij aan. Daarin hebben wij elkaar gevonden.”
Open op tafel en bijsturen
Momenteel verzorgt it-8 exclusieve recruitment voor ScreenPoint Medical voor een deel van haar vacatures. Dit houdt in dat alleen it-8 voor een bepaalde periode medewerkers werft voor de organisatie. Marieke: “In onze wekelijkse update evalueren we de profielen en sturen we bij waar nodig. We bespreken het ook als we minder tevreden zijn over de profielen. Het is prettig dat dit kan zodat we sneller profielen vinden die aansluiten bij onze organisatie. Door de directe, informele en transparante communicatiestijl van it-8 weten we wat we aan elkaar hebben. Het is een fijne samenwerking.”
Kernwaarden verbinden
Ieder bedrijf is anders. Wat voor ScreenPoint Medical werkt, is niet per se geschikt voor een ander bedrijf. Marieke: “Het mooiste is als kandidaten zich melden omdat ze graag voor je organisatie willen werken. Ik denk dat je dit succesvol realiseert door te onderzoeken of je de kernwaarden van de kandidaat en die van de organisatie kunt verbinden. ScreenPoint Medical is maatschappelijk betrokken en wij zoeken dus mensen die daarop aanhaken. Los van aansluiting op het profiel.”
Als Marieke kijkt naar hun aanpak in combinatie met de hulp van it-8 is ze zeer tevreden over het resultaat: “We hebben bevlogen, intelligente en leergierige mensen weten te binden aan de organisatie, waarbij we culturele diversiteit op de werkvloer hebben gerealiseerd. Dit is niet alleen leuk, maar naar mijn mening ook de succesfactor van ScreenPoint Medical.”
“Het mooiste is als kandidaten zich melden omdat ze graag voor je organisatie willen werken. Ik denk dat je dit succesvol realiseert door te onderzoeken of je de kernwaarden van de kandidaat en die van de organisatie kunt verbinden.”