Vul een IT of ICT gerelateerde zoekterm in en Google verschaft een beeldbank aan foto’s IT-personeel stereotypen. De typische nerd met rode haren en blanke huid, een hyperintelligente vrouw achter een scherm vol enen en nullen en de jongeman met baard en Slipknot bandshirt prijken op je scherm. Een snelle scan over de pagina met foto’s leert ons een ding. Werk je in de IT? Dan draag je een bril.
Fijn die stereotyperingen, maar het beïnvloedt wel hoe we naar IT’ers kijken en hoe we ze selecteren. Wil je een succesvolle zoektocht naar een goede IT’er? Doe jezelf een plezier en stap af van vooroordelen en typische kenmerken. Leer je kandidaat (en wie weet jouw toekomstige collega) goed kennen. Maak een beschrijving van de ideale persoon voor deze functie met een candidate persona. Daarmee kijk je verder dan opleiding, vaardigheden en stereotype hobby’s waaraan je in eerste instantie denkt.
Maak kennis met …
Joep. Joep is creatief en georganiseerd. Hij heeft een groepje vrienden en familie om hem heen die hij vertrouwt. Waarde hecht hij aan zijn vrijheid en is daarom op zoek naar ‘een baan in de buurt’. Een waar hij op de fiets naartoe kan. En waar hij de vrijheid heeft om thuis te werken als zijn privé situatie daarom vraagt. Bijvoorbeeld omdat er een monteur langskomt of omdat hij ‘s avonds thuis wil doorwerken.
Kijk verder dan IT alleen
Interesse in IT? Dat heeft onze candidate persona zeker. En die oude computer die wij op zolder hebben staan? Daar kan hij wel wat mee. Maar wist je dat Joep ook wel in is voor een potje voetbal? Zijn buurman, met eenzelfde soort IT profiel, een enthousiaste wielrenner is? En zijn vriend Jos (ook IT’er) blij maakt met een avondje darten? Iedere kandidaat is uniek, dus niet alle kandidaten passen precies in het persona wat jij hebt opgesteld. Een candidate persona opstellen biedt een richtlijn en dwingt je verder te kijken dan het standaardbeeld alleen. Zo kun je de benodigde soft skills waardoor een kandidaat beter in het team en de organisatie past, gemakkelijker herkennen.
Vergeet de inhoud niet
Stereotypen zijn er niet zomaar. Als we er dan toch een willen volgen, dan is het dat de meeste IT’ers vaak goed voorbereid op gesprek komen. De markt heeft een overvloed aan aanbod voor hen, dus als ze op gesprek willen, betekent het dat er enige interesse bestaat. Ga serieus in gesprek en bespreek de inhoud. Want met welke systemen of software gaat diegene werken? En wat wordt er verwacht op basis van innovaties? Als corporate recruiter merk je snel genoeg of je inhoudelijke kennis tekortkomt. School je bij of vraag simpelweg om uitleg. De meeste IT’ers leggen het je graag uit.